4 mõtet supervisioonist, mida personalitöös kohe rakendada
Personalitöötajad seisavad igapäevaselt töötajate heaolu eest. Nad on ühtaegu tundlikud ja ratsionaalsed, püüavad vajadusel hoida kontrolli all pulbitsevaid emotsioone, olles ühtaegu nii kuulajad, nõuandjad, lepitajad kui vahemehed. Milliseid teadmisi supervisioonivaldkonnast nendes nõudlikes rollides rakendada, et oma ülesannetega veelgi paremini toime tulla?
1.
Süvenda
kuulamise oskust. Superviisori
esimene tööriist on sügav kuulamine. Kui enamasti on sinu kuulamine
personalitöötajana suunatud töötaja aitamisele, ehk otsid tema jutust neid
aspekte, milles saaksid talle reaalset abi osutada, või muude probleemkohtade
tuvastamisele, siis proovi aitamise soov ja info ammutamise soov korraks
kõrvale jätta ja olla töötaja jaoks selles hetkes kohal lihtsalt ärakuulajana.
Märka, kas midagi muutub, kui jätad enda agenda kõrvale ja keskendud huvitatud
kuulamisele. Loe Äripäeva raamatut „Kuulamise kunst“ Michael P. Nicholsi ja
Martha B. Strausi sulest ja minu varasemat artiklit „6 nippi kuidas
personalitöös olla veel parem kuulaja“ (Personaliuudised.ee, 03.03.2023) ning proovi hakata vähehaaval loetut
rakendama.
2.
Õpi
küsima coachivaid küsimusi. Superviisorid kasutavad dialoogis tihti coachivaid küsimusi. Need
on nn kasulikud küsimused, mis aitavad su vestluspartneril saada oma mõtete
osas uusi vaatenurki ja mõistmist, ühtlasi need süvendavad teemat. Eesti keeles
on ilmunud mitu raamatut, kust kasulike küsimuste küsimise kunsti õppida, nt
„Juht kui treener“ Jenny rogers, „Coaching samm-sammult“ Maryilin W.
Atkinson või „Tulemuslikkuse treenimine“ John Whimore. Väldi niisuguste
küsimuste küsimist, millele saab vastata jah või ei. Hea viis kogeda, kui
võimsad võivad coachivad küsimused olla, on ise coachingus või
supervisioonis käia. Kui küsimuste küsimise oskuse süvendamine paelub, siis
tasub leida endale väiksema mahuga coachingu-meetodi koolitus.
3.
Aita
luua mõistmist, et muutused võtavad aega ja vajavad head plaani. Ärimaailmas on loomulik, et prioriteet on
kiirus ja efektiivsus. Ometi ei saa me vastu sellele, et inimene oma olemuselt
vajab muutustega kohanemiseks ning uute oskuste ja käitumismustrite õppimiseks
aega, sobivaid tingimusi ja järjepidevust. Meie aju teeb energiasäästmise
eesmärgil kõik selleks, et olemasolevat olukorda säilitada, mistõttu uue
juurutamine vajab teadlikku tööd pikema perioodi jooksul. Selleks, et muutused
– olgu siis mistahes uued suunad organisatsiooni tasandil või uued
käitumismustrid ja oskused – päriselt juurutatud saaks, on tarvis head plaani,
milles sisalduvad pikemale perioodile jaotatud regulaarsed tegevused, mis
aitavad soovitud olukorra suunas liikuda. Paremal juhul on defineeritud ka
kollektiivi, väiksemate meeskondade ja individuaalsel tasandil tehtavad
tegevused. On huvitav, et suuremate süsteemide juurutamiseks, nt uus tarkvara,
mõeldakse enamasti põhjalik plaan välja, kuid organisatsiooni kultuuri
kultiveerimise või ka mõne osakonna tasandil korduva probleemi lahendamise puhul
eeldatakse pahatihti, et see võiks toimuda justkui iseenesest üksikute
tegevuste kaudu. Kolleeg ja superviisorite õppejõud Kaupo Saue on väga tabavalt
öelnud: „Arengut ei saa forsseerida.“ Inimestega seotud muudatused vajavad sama
strateegilist lähenemist kui ükskõik millised muud uuendused. Aidates luua
mõistmist, et inimesed vajavad muutumiseks läbimõeldud plaani ja piisavat aega,
aitad luua paremaid võimalusi inimeste arendamiseks.
4.
Koolituse
asemel telli supervisiooni. Elame tohutult infoküllasel ajal. Uued teadmised on nupule vajutuse
kaugusel. Seetõttu sageli ei vajagi töötajad mitte uut informatsiooni, vaid vastuseid
enda akuutsetele küsimustele. Näiteks võib töötaja vajada oskusi, kuidas tulla paremini
toime erinevates rollides – mitte tuua koduseid pingeid tööle ja viia töiseid
pingeid koju, kuidas saada hakkama muutustega, kuidas olla parem suhtleja
mingis konkreetses olukorras või rollis või kuidas teha tõhusamat koostööd mõne
teise osakonna töötajatega. Niisuguste oskuste õppimiseks ja juurutamiseks ongi
supervisioon loodud. Supervisioon vastab kontekstile, ehk supervisioonis toimub
konkreetsete olukordade ja konkreetsete inimeste põhine õppimine. See tähendab,
et ei õpita mitte konkreetset mudelit ja selle rakendamist, vaid töötatakse
üheskoos välja mudel, mis selles ettevõttes nende inimeste puhul töötab. See
mõistagi ei välista vajadusel mõne mudeli kasutamist mõistmise süvendamiseks.
Kuna enamasti soovivad kõik töötajad end näidata suurepäraselt oma
ülesannetega toimetulevana, siis on superviisori esimene ülesanne luua
kõigepealt tingimused, kus inimesed tunnevad end nii mugavalt ja turvaliselt,
et neil on võimalik hakata oma tõelisi probleemkohti avama. Alles seejärel saab
asuda neile küsimustele vastuseid otsima. Personalitöötajad ei saa ka tehnikaid vallates oma rollist
tulenevalt kõike seda teha, mida saab superviisor, kuna temal on sõltumatu
kõrvalpilk ja konfidentsiaalsuse hoidmise kohustus.
Tihti
eeldatakse, et üksik koolituspäev õpetab töötajale vajalikud oskused ja
järgmisest päevast käitumine muutub. Tegelikkuses vajame aega ja järjepidevat treenimist.
Möönan, et ühekordsed koolituspäevad võivad olla vahva (ja oodatud!) vaheldus
rutiinile, õpitu igapäevaellu rakendamine on hoopis eraldi küsimus. Kui
niisugusel moel õpetatakse suhtlemis ja koostööoskusi ning enese- ning teiste
juhtimise oskuseid, sõltub õpitud oskuste rakendamise harjutamine ja oskuste
harjumuseks muutumine iga töötaja puhul siiski olulisel määral tema isiksusest.
Sestap tasub nendes oskustes püsiva muutuse saavutamiseks kaaluda koolituse
asemel supervisiooni protsessi tellimist.
Comments
Post a Comment